Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر هاني بري بذر هاني بري

گل و گیاه ظرافت

هاني بري

هاني بري

هاني بري ميوه‌اي خوراكي است كه رنگي شبيه به بلوبري دارد. گياه هاني بري به‌صورت درختچه‌اي كوتاه و زينتي پرورش داده مي‌شود. هاني بري از گياهان چندساله است. ميوه اين گياه خوراكي است و طعم شيريني دارد. اين گياه حدود سه تا چهار سال زمان مي‌برد تا به توليد برسد. هاني بري از جمله گياهاني است كه در دنياي امروز شهرنشيني كه به‌ندرت خانه‌هاي باغچه دار با آفتاب مناسب براي گياهان ديده مي‌شود. شما عزيزان مي‌توانيد با صرف انرژي و هزينه محدود پشت پنجره اتاق يا دفتر كارتان به پرورش آن بپردازيد.ارتفاع اين گياه متغير و بين ۱ تا ۲ متر و گاهي بيشتر نيز است. عمر هر بوته هاني بري حدوداً ۳۰ سال خواهد بود. اين گياه برگ‌ريز و خزان‌گر است و شاخه‌ها به‌صورت افتاده و پراكنده مي‌باشد. برگ‌هاي بيضي شكل ساقه‌ي هاني بري، روبه‌رو و مقابل هم قرار مي‌گيرند. طول برگ‌ها ۳ تا ۸ سانتي‌متر و پهناي آن‌ها ۱ تا ۳ سانتي‌متر است. رنگ برگ‌ها سبز مايل به خاكستري و بافت آن‌ها كمي موم مانند است.رنگ گل‌هاي گياه هاني بري، سفيد مايل به زرد و طول آن‌ها حدوداً ۱۲ تا ۱۶ ميلي‌متر مي‌باشد و داراي ۵ پر مساوي هستند كه به‌صورت جفت روي شاخه‌هاي نورسته قرار مي‌گيرند؛ به طوري كه بوته‌ي گياه در اين زمان داراي گل‌هاي فراوان مي‌شود و جلوه‌ي زيبايي به خود مي‌گيرد.

ميوه هاني بري تا حدودي به شكل مستطيل است و هر كدام از آن‌ها حدود ۱/۳ تا ۲/۲ گرم وزن دارد و ضخامت آن‌ها نيز به ۱ سانتي‌متر مي‌رسد. اين ميوه كمياب به رنگ آبي بوده و ظاهري زنگوله مانند و مستطيلي شكل دارد. ميوه اين گياه زينتي است و چنان از دور خودنمايي مي‌كند طوري كه آدمي را به حيرت وا مي‌دارد. طعم اين ميوه شيرين و تركيبي از طعم‌هاي بلوبري و تمشك (Raspberry) است. داخل هر بري حدوداً ۲۰ هسته وجود دارد. اين هسته‌ها از نظر شكل و اندازه تا حدودي شبيه به دانه‌ها و بذرهاي گوجه‌فرنگي هستند؛ اما هنگام جويدن، زير دندان زياد احساس نمي‌شوند. ميوه اين گياه در اوايل فصل پاييز مي‌رسد. اين ميوه به دليل رنگ و طعمش مي‌تواند جايگزين تمام بري‌ها (به‌ويژه بلوبري) در دستورات غذايي مختلف شود. استفاده از آن‌ها به‌صورت ميكس در لبنيات (شير، ماست، بستني و خامه) مي‌تواند تركيب فوق‌العاده‌اي براي تهيه‌ي يك دسر باشد. هاني بري را مي‌توان در تهيه‌ي انواع آبميوه، مربا، چاي، شكلات و دسرهاي مختلف استفاده كرد. از خواص هاني بري اين كه سرشار از آنتي‌اكسيدان بوده و به سلامتي بدن و زيبايي پوست كمك شايان توجهي مي‌نمايد. همچنين هاني بري داراي ويتامين‌هاي زيادي است كه مصرف آن براي بيماران قلبي و عروقي به‌شدت توصيه مي‌گردد.

كاشت هاني بري

هاني بري از طريق بذر تكثير مي‌شود. در كاشت بذري پس از تهيه بذرها را در درون گلدان يا خزانه‌اي در خاك و عمق مناسب بكاريد و سپس آن را آبياري كنيد. تا زمان جوانه‌زني نيز سطح خاك را مرطوب نگه‌داريد. پس از گذشت مدت زماني بذر هاني بري شروع به جوانه‌زني مي‌كند و سر از خاك بيرون مي‌آورد. زماني كه گياه به حد معيني از رشد رسيد، نهال هاني بري به دست آمده را به زمين اصلي منتقل كنيد. فاصله كاشت بذر هاني بري بين ۹۰ تا ۱۲۰ سانتي‌متر است. عمق كاشت بذر هاني بري بين ۰٫۵ تا ۲ سانتي‌متر است. هاني بري براي رشد به خاك رسي و حاصلخيز با زهكشي مناسب نياز دارد. هاني بري اصولاً در اطراف و داخل تالاب‌هاي جنگلي شمال كره‌ي زمين و مناطق قطبي و سردسيري قابل دسترسي است كه خاك سنگين و غني از كودهاي طبيعي دارد. ميوه هاني بري همچنين در مناطق كوهستاني و در امتداد سواحل شمال شرقي آسيا و شمال غربي آمريكا كه خاكي غني از كلسيم دارند نيز يافت مي‌شود. بسياري از ارقام گياه هاني بري، ۱/۵ تا ۲ متر رشد مي‌كنند و در طيف وسيعي از اسيديته‌ي خاك (۳/۹ تا ۷/۷) قابل پرورش هستند؛ اما اسيديته‌ي مناسب خاك براي رشد آن‌ها، ۵/۵ تا ۶/۵ است. اين گياه براي باردهي مناسب نياز به مواد ارگانيك، خاك با زهكشي مناسب دارد. هاني بري دماي مناطق سردسيري را مي‌پسندد. دماي بين ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتي‌گراد مناسب است. زمان گلدهي هاني بري فصل بهار است. هاني بري به آبياري متوسطي نياز دارد. در برابر خشك‌سالي مقاوم است. هاني بري به آفتاب زياد براي رشد نياز دارد. روزانه به ۶ تا ۸ ساعت نور خورشيد نياز دارد.

سفيدك سطحي (Powdery mildew) يك بيماري قارچي رايج در گياه هاني بري است كه هميشه بعد از رسيدن ميوه‌هاي آن از اواسط تا اواخر تابستان مشاهده مي‌شود. اين بيماري باعث مي‌شود رنگ برگ‌هاي گياه به سفيد، همراه با بخش‌هاي قهوه‌اي رنگ تغيير كند و كم‌كم در سطح آن گسترش مي‌يابد.

باردهي درخت هاني بري از سال دوم شروع مي‌شود؛ اما حدود ۵ تا ۶ سال طول مي‌كشد تا به حداكثر باردهي مطلوب خود برسد. به‌طور ميانگين، باردهي يك بوته‌ي سالم، حدود ۳ كيلوگرم در سال است. البته يك بوته‌ي بالغ و بزرگ از يك واريته‌ي مناسب، مي‌تواند ۵ تا ۱۰ كيلوگرم هم ميوه هاني بري توليد كند. برداشت ميوه هاني بري از اواخر بهار يا اوايل تابستان شروع خواهد شد.

براي خريد بذر هاني بري و ساير بذر ميوه ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/17 ساعت: ۰۹ توسط:zerafatcom :